söndag 29 januari 2017

Inte någon Söderberg direkt

Det här med bloggandet blir lätt lite skitnödigt och pretentiöst. Det är akademikern och litteraturälskaren i mig som försöker leva ut svängarna lite och emellanåt går det fullkomligt åt skogen. Jag är dessvärre ingen Söderberg, inte ens en Ranelid, till mitt eget stora förtret, men den lilla litterära ådra man har måste omhändertas på bästa tänkbara sätt. Bloggen blir min outlet, full av otydligheter, triviala betraktelser och tidsfördriv, men emellanåt hoppas jag också kunna producera ett alster som inte bara får mig att tänka till, utan även någon annan. Även om det är lite skitnödigt, försöker jag i alla fall alltid att hålla det äkta och nära mig själv. Problemet är att det inte alltid är enkla saker som beskrivs och då måste ord som kanske inte ligger nära till hands användas och däri ligger en enorm begränsning. Det är ju det som skiljer de stora från sådana som mig! De kan med enkelhet beskriva de svåra sakerna i livet. Som Söderberg när han i Doktor Glas skriver att han bär sin ensamhet med sig i folkvimlet som en snigel bär sitt hus. Fantastiskt och ganska enkelt formulerat, men förmodligen hade han tänkt på fraserna i en vecka!

På en blogg finns inte utrymme för så stringenta formuleringar, nej här är det lättare att måla sin text i lite finare eller ålderdomliga ord som slåss mellan grammatiska stilbrott och enfaldiga jag-tyckanden, men det gör dock inte så mycket, eftersom bloggen har så breda syften och åtagandena beror helt på avsändarens och läsarens outtalade överrenskommelse om hur bloggen skall läsas.

Så mina ambitioner med bloggen är inte mycket att hänga i granen. Det är någon slags showcase av det egna intellektet, vilket nog tyder på ett beklämligt narcissistiskt drag, men i ännu högre grad, och detta är min offentliga och bestämda bakgrund och avsikt med bloggandet, handlar det om att skriva ut de betraktelser som svärmar runt i mitt liv. Det är en övning i att bli bättre på skrivandet och framför allt skriva ut mina tankar, för det är sannerligen inte alltid så enkelt. Framför allt inte om man är man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar